هلا وغلا بكم في منتدانا اتمنا اعجابكم واعجاب الجميع



 
الرئيسيةالبوابةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالتسجيلدخول
الان اصبح مشرفا بعد ان تحصل على نقاط اعلى من 50
ارجوكم عدم نشر المواضيع اللتي تخل بالادب لانها تسبب لي المشاكل مع ادارة احلى منتدى و سوف تشطب
الان قصة حنين على منتدى بنات كوول http://mohamedsaid.ahlamontada.net/
شكر خاص الى جذاب مدير المنتدى على عمله الى تحسين المنتدى مشكووووووووووووور
بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» الحب الروحي في الخيال"نيمو"
الإثنين أغسطس 11, 2014 8:13 am من طرف Sarah Abboud

» ياسر و الكائن الفضائي
الأربعاء يوليو 23, 2014 12:38 pm من طرف salma

» الحب جميل لاكن هناك اساليب
الجمعة مايو 30, 2014 4:21 pm من طرف احمد

» قلوب من ورق
السبت مايو 24, 2014 10:42 am من طرف زهرة اللوتس

» يتيمه مراهقه عاشقه
الخميس أبريل 24, 2014 12:26 pm من طرف مشاعل

» قصتي الخيالية " كارين و العالم الجديد " بقلمي * الهدوء *
الأحد يناير 19, 2014 5:09 pm من طرف الهدوء

» مسلسل مغامرات البنات
الخميس يوليو 25, 2013 5:48 pm من طرف hana33

» مسلسل مغامرات البنات
الخميس يوليو 25, 2013 5:44 pm من طرف hana33

» قصة قصيرة بعنوان الجريح
الإثنين مايو 13, 2013 5:38 am من طرف حميد امحمدي


شاطر | 
 

 مسلسل مغامرات البنات

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
hana33



انثى السرطان القرد
عدد مسهاماتك : 3
نقاطك : 7
سمعتك : 0
تاريخ ميلادك : 12/07/1992
تاريخ تسجيلك : 25/07/2013
عمرك : 25
موقعك : https://www.facebook.com/sally.tod.7
العمل/الترفيه : طالبه

مُساهمةموضوع: مسلسل مغامرات البنات    الخميس يوليو 25, 2013 5:44 pm

الحلقة الاولى من مسلسل (مغامرات البنات)
المشهد الاول فى الحلقة
المكان(بيت مونيكا:هو عبارة عن فيلا كبيرة تليق طبعا برجل الاعمال الكبير"ارثر" )
المشهد(على السفرة)
ارثر قاعد يفطر على السفرة والخدامة بتصب القهوة
جيسيكا نزلة من فوق
جيسيكا:صباح الخير حبيبى
ارثر :صباح النور
جيسيكا:هيا مونيكا لسه مصحيتش ولا ايه
الخدامة :لا يا هانم هروح اصحيها حالاااااا
جيسيكا:لا سبيها براحتها .روحى على شغلك
ارثر: انا مش عرفة انتى هتفضلى مدلعة البنت دى لحد امتى صحيح انها نجحت فى الثانوية وجابت مجموع الكلية بس بردوا ده مش هينفع فى الجامعة وكل الى هاممها الموضة والازياء والكلام الفاضى ده عشان كده انا مش هوافق ابداااااا
(ارثر مكنش موافق ان جيسيكا تسافر تدخل الجامعة فى باريس كان عوزها تكون قدام عينة عشان مكنش واثق فيها... وعشان كده جيسيكا مكنتش بتخرج من غرفتها ومش بتاكل معاهم خالص لحد ما يوافق)
جيسيكا(وبتكلم بعصبية):هيا زى كل البنات الى فى سنها وانا متاكدة انها هتتوفق فى دراستها وبعدين لارا ولينا هيكونوا معاها البنت بقالها يومين مش بتطلع من غرفتها ... وافق المرة دى وجربها انت لازم تثق فيها ....
وبعدين هيا سابتة وطلعت عن مونيكا ... كان ارثر اتاثر بكلامها اوى .... لكن ظل كمان هو جامد ...

المشهد الثانى (المكان فى غرفة مونيكا)
مونيكا كانت عنيدة على عند بابا عشان كده مخرجتش من غرفتها بقالها يومين وكده على عكس عادتها عشان كانت بروح النادى كل يوم ...

جيسيكا بتخلط على باب مونيكا
مونيكا رفعت الغطى عليها..(هيا اصلا كانت صاحية وفاتحة اللاب وبتتفرج على الازياء الجديدة الى نزلت ..) وعملت نفسها نايمة ..

جيسيكا دخلت ..
جيسيكا (كانت رايحة نحية الستائر عشان تفتحها):اميرتى لسه مصحتش ولا ايه ؟ ايه الكسل ده يا كوكى (دلع مونيكا) ؟؟
مونيكا(رفعت الغطاعنها كده وقالت :مش عوزة اقوم وسيبينا لوحدى بقى .... وبعدين حطت الغطا تانى على وشها ( هيا عملة الحركات دى يعنى عشان باباها يوفق ومامتها تضغط عليه ..حركات بنات بقى ههههههه)
جيسيكا : بتعملى كده فى نفسك يا حبيبتى متخفيش انا هفضل وراه وان شاء الله هيوافق فى الاخر ..
مونيكا (قامت وشالت الغطا وقالت :بجد يا ماما ..
جيسيكا: طبعاااا يا حبيبتى هو انا اقدر اشوفك زعلانة بردوا ...
قامت مونيكا راحت حضنت جيسيكا جامد وقالت : ربنا يخليكى ليا يا احلى ام فى الدنيا ...

المشهد الثالث
المكان :بيت لينا (هو عبارة عن فيلا كبيرة ثلاثة ادوار وحديقة مليئة بالزهور والورود اشكالها رائعة لان لينا هى التى كانت تعتنى بهذه الحديقة ...لينا تعيش فيها مع والدتها ريانا ووالدها جونى )
كانت والدها جونى مولع بالتحف لذلك كان لدية كم هائل من النفائس من لوحات والانتيكات التى لا مثيل لها وكانت معرضة للسرقة دائما لذلك وضع جونى الفيلا تحت الحراسة حفاظا عليها .. كانت ذلك يزعج لينا فى بعض الاحيان لكنها كانت تحب ان ترى والدها سعيدا دائما ....

المشهد
كانت لينا فى غرفتها تجلس على الكمبيوتر كالعادة تقوم بالعمل على برامجها ... ...كانت تتذكر قرارها وحلمها التى لن تستطيع تحقيقة وهى كانت ( تريد ان تدرس للبرمجيات لكن رغبة والدها ان تدرس التجارة حتى تعمل معة فى شركته الكبيرة وتساعده وتكون فى يوم من الايام مديرتها "لانها كانت الوريثة الوحيدة" وطبعا استسلمت لرغبة والدها لكنها لم تترك حبها فى البرمجيات ايضاا واشترطت ان تذهب مع مونيكا ولارا للدراسة فى باريس وطبعاا والديها وافقا على الفور)
وبينماكانت تغوص فى التفكير
رن هاتفها : (كانت لارا)
لارا :صباح الخير يا لي لى (دلع لينا) ايه اخبارك؟؟
لينا: تمام كالعادة مفيش جديد...
لارا:هو احنا مش هنبدا فى تجهيزات السفر بقى .. فاضل اسبوع واحد وباب التقديم يتقفل ...
لينا : انتى عارفة المشكلة عن مونيكا احنا لازم نساعدها عشان عمو ارثر يوافق .. زمانها زعلانة دلوقتى .. واحنا مش هنروح باريس من غيرها ..
لارا : طب ايه رايك نروح لمونيكا انهردة سوا ونشوف حل للموضوع ده
لينا : تمام هستناكى تفوتى عليا بعد ساعة ..
لارا:تمام ...باى
(اغلقتا لارا ولينا الهاتف وذهبتا لتجهيزنفسهم )
وبعد ساعة
كانت لارا تقف بسيارتها الزرقاء تنتظر لينا امام بيتها وعندما وصلت لينا انطلقا الى بيت مونيكا
وصلا ونت لارا الجرس فتحت الخدامة الباب
الخدامة :اهلا وسهلا بيكى انسة لارا وبيكى انسة لينا
لارا: مونيكا فين ؟؟
الخدامة :فى غرفتها مش بتطلع منها ابدا هقولها حالا انكم هنا ..
لينا :لا خليكى احنا هنطلعلها ...
لارا ولينا طلعوا لمونيكا ...كانت مونيكا وافقة على باب البلكونة بتفكر ازاى هتقنع والدها ارثر وبعدين خبطت لينا على الباب...
قامت مونيكا راحت على السرير بسرعة وقالت: مش عوزة اكل روحوا من هنا...(على اساس انها زعلانة بقى هههههه )
لارا فتحت الباب ودخلت هيا ولينا
لارا : دا احنا
مونيكا قامت من على السرير وقالت: اه ازيكوا يا بنات ؟
لينا : كويسين وانتى ؟
مونيكا : انا مش كويسة بابا كده هيضيع حلمى انتوا عارفين انى كنت عوزة اروح معاكوا باريس من زمان ...
لينا :عارفين يا حبيبتى متخفيش اكيد هيوافق فى الاخر ... وراحت قاعدة جنبها وحضنتها ...
مونيكا : يارب ماما قالتلى انها هتحاول تانى معاه..
لارا : خلاص متزعليش نفسك اكيد هيوافق مدام طنط جيسيكا قالت كده .. هيا اكيد هتقدر عليه ..هتعملة خطة ...ههههههههه
قامت لينا ومونيكا ضاحكين
لارا ولهجتها ممزوجة بالفرح :ايوة بقى اضحكوا كده ... خلينا نجهز كل شىء وانا واثقة انه هيوافق
لينا : تمام .. نعمل ايه دلوقتى ؟
مونيكا : ايه رايكم نشوف الازياء الجديدة
لارا ولينا فى نفس واحد : تانى
مونيكا : ايه مالكوا انتوا عارفين مقدرش اقاوم
لارا ولينا ضحكوا جامد ومونيكا كمان وقضوا بقيت اليوم مع بعض

..................
المشهد الرابع
المكان (بيت مونيكا كان لسه لارا ولينا عندها )
وباليل جه ارثر من الشغل
وكان طالع على غرفتة سمع دوشة فى غرفة مونيكا
قام راح ناحيتها
كان بابا الغرفة مش مقفول اوى والبنات الثلاثة جوه
لارا :كده احنا جهزنا كل حاجة
لينا : ايوة .... مونيكا انتى كنتى هتدرسى فى التصميم صح
مونيكا: ايوة وبعدين اتغير صوتها واتمزج بالحزن بس كده شكلى مش هدرس حاجة وكل تعبنا فى التجهيز هيروح على الفاضى
لينا : ليه بس كده اكيد عمر ارثر هيوافق فى الاخر هو بس خايف عليكى
مونيكا : هو مش بيثق فيا مش عارفة ليه ؟؟
لارا: هو بس خايف متنسيش انك بنتة الوحيدة ..
لينا : هو واثق فيكى اكيد ... وبعدين احنا هنكون معاكى ومفيش خوف .. وهيوافق ان شاء الله
لارا : اكيد
مونيكا : يا رب ... وبعدين لارا ولينا راحوا حضنوها جامد
وبعدين لينا بصت فى ساعتها وبعدين وفقت بسرعة وقالت : ياااه احنا اتاخرنا اوى
لارا : اه صح فعلاااااا
مونيكا : خلاص يالا روحوا انتوا لازم تصحوا بادرى عشان تروحوا تحجزوا الطيارة عشان تروحوا تقدموا ...
لينا ولارا بصوا لبعض كده بحزن وكأنهم عوزين يقولها مش هنروح
قامت مونيكا قامت كده عليهم وقالت : متقلقوش انا فى الاخر مش هعصى امر بابا ويمكن ده فى خير ليا ...
وبعدين حضنتهم جامد والموع فى عيونهم هما الثلاثة ...
وكل ده وكان ارثر سامع كل شىء كانت لسه ملامحة القاسية على وجهة بس باين عليه التأثر من جواه وبعدين قفل الباب عليهم من غير ما يحسوا وراح وخرج من البيت ....
نروح عند البنات :.
مونيكا نزلت معاهم وودعتهم
لارا : يا تصبحى على خير يا كوكى ان شاء الله قبل الصبح ما يطلع تسمعى اخبار حلوة ... بس اسمعى اوعى القيكى بتتصلى عليا وتصحينى انا كده كده مش هقوم ههههههه
مونيكا : ايوة طبعااااا دا انتى بتكونى ميتة وانتى نايمة هههههههه
لينا :ههههههههههه بس خلاص وراحت وباست مونيكا وقالتلها تصبحى على خير ..

وبعدين سابوها وركبوا فى سيارة لارا ومشوا
دخلت مونيكا البيت وعلى وجها ابتسامة راحت اول ما طلعت على غرفتها ولقت نفسها وحيدة تانى ...
طفت النور وراحت على السريرمع انها عرفة انها مش هتعرف تنام ... هتكون ليلة صعبة عليها ...
مش هيا لوحدها على لينا ولارا كمان الى فضلوا طول الطريق ساكتين فى العربية كانوا عند مونيكا بيحاولوا يداروا نظرة الحزن الى فى عيونهم ....
وبعدين وصلوا لبيت لينا
واخيرا نطقت لارا كلام يقطع حاله الصمت دى وقالت : وصلنا ...
لينا بابتسامة خفيفة :شكراااااا يا حبيبتى تعبتك معايا ..
لارا: لا ابداااا ... المهم هيكون هنا الصبح عشان نروح نحجز الطيارة ...
لينا بحزن شديد : تمام ... مين عارف ايه بكرة هيحصل .. تصبحى على خير
لارا: وانتى من اهلة ....
هتكون ليلة صعبة على الكل ... واتنتهى الحلقة
...........................
ياترى ايه الى هيحصل مع البنات الثلاثة .... يا ترى ارثر يوافق على سفر مونيكا ؟؟ وايه الى هيقابلواه فى باريس بعد السفر ؟؟
كل ده هتعرفوه فى الحلقة الثانية ....
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hana33



انثى السرطان القرد
عدد مسهاماتك : 3
نقاطك : 7
سمعتك : 0
تاريخ ميلادك : 12/07/1992
تاريخ تسجيلك : 25/07/2013
عمرك : 25
موقعك : https://www.facebook.com/sally.tod.7
العمل/الترفيه : طالبه

مُساهمةموضوع: رد: مسلسل مغامرات البنات    الخميس يوليو 25, 2013 5:44 pm

من فضلكم علقو برأيكم على المسلسل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
مسلسل مغامرات البنات
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: المنتديات الترفيهية :: قسم الافلام-
انتقل الى: